Zusters op de vlucht
Kinect game die geschiedenis tot leven brengt

Vluchtende Brigittinessen zusters uit Rosmalen die in 1713 in Uden werden opgevangen. Hoe maak je dat nou interessant voor een schoolklas? Door er een spectaculaire digitale beleving van te maken, speciaal voor de expositie ‘300 jaar abdij Uden’ in het Museum voor Religieuze Kunst. En door het onderwerp van de expo vooraf te vertalen naar iets tastbaars voor in de klas.

De leerkracht bepaalt zelf de focus en heeft veel ruimte voor eigen inbreng. Als het maar raakvlakken heeft met de vlucht van de zusters en voor verdieping zorgt. De leerlingen maken tekeningen van bijvoorbeeld de landschappen van toen of de spullen die de zusters meenamen. Deze afbeeldingen worden vanuit de klas geüpload naar een speciale website. Tijdens het bezoek aan de expositie komen de tekeningen opeens tot leven in een digitale installatie.

Kijk de film!
Als leerkracht bepaal je zelf waar de focus ligt.
 Leerlingen spelen digitaal de vlucht na, dat maakt indruk.

Met behulp van de Kinect komen de leerlingen in het verleden terecht om als groep de vlucht na te spelen. Samen moeten ze zo veel mogelijk spullen verzamelen en rovers verslaan die ze onderweg tegenkomen. Zo maken ze mee hoe intensief het is om op de vlucht te zijn en hoe belangrijk hele kleine bezittingen kunnen worden. Dat maakt de rest van de expositie opeens veel interessanter.

Meer
projecten