Lies & Leike
Chat met het verleden, erfgoededucatie met AI

In de herfst van 1944 werden in Noord-Limburg ruim 3000 jongens en mannen door de nazi’s opgepakt en gedeporteerd naar Duitsland voor dwangarbeid. Deze razzia’s hadden een grote impact op de regio en op de mensen die het meemaakten.

Samen met Museum Peel en Maas en Bibliotheek Maas en Peel ontwikkelden wij een innovatief educatief project om deze ingrijpende geschiedenis toegankelijk te maken voor kinderen. Tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling in museum Peel en Maas over de kerkrazzia’s ontdekken leerlingen de verhalen van die tijd. Maar in plaats van alleen informatie te ontvangen, krijgen ze de kans om in gesprek te gaan met twee fictieve personen die in 1944 leefden. Leike, een 10-jarige jongen, die vertelt hoe het was om op te groeien in oorlogstijd. En Lies, een basisschoolleerkracht, die vragen beantwoordt over het leven en onderwijs tijdens de bezetting.

Deze personages worden tot leven gebracht door middel van een AI-gestuurde chatbot, die reageert op vragen en op een natuurlijke manier vertelt over het leven in 1944. Door deze interactieve vorm stellen leerlingen andere vragen dan bij traditionele erfgoededucatie. Kleine details, zoals “Had je wel eens honger?” of “Hoe zag je slaapkamer eruit?”, maken het verleden tastbaar en invoelbaar.

Wat deze pilot ons heeft geleerd, is hoe krachtig deze methode kan zijn. Gesprekken met een leeftijdsgenoot uit het verleden zorgen voor meer inlevingsvermogen en betrokkenheid. Het verleden komt niet alleen tot leven, maar wordt ook persoonlijk en begrijpelijk voor jonge bezoekers.

Deze eerste verkenning laat zien hoeveel potentie AI heeft binnen erfgoededucatie. De chatbot van Leike en Lies is een innovatieve manier om geschiedenis toegankelijk en interactief te maken. Dit project vormt de start van een bredere zoektocht naar de mogelijkheden van AI binnen erfgoed en educatie.

Meer
projecten