Van scherf tot museumstuk
Een archeologisch avontuur

Wat kunnen scherven ons vertellen over het verleden? Hoe komen archeologische vondsten uiteindelijk in een museum terecht? In het educatieproject Van Scherf tot Museumstuk kruipen leerlingen van groep 5 t/m 8 in de huid van een archeoloog en ontdekken ze de geheimen van het middeleeuwse kasteel en zijn voorganger, Het Oude Huys.
Dit project, ontwikkeld door Beam it Up voor Kasteel Helmond, neemt leerlingen mee op een interactieve reis door de wereld van de archeologie. Ze onderzoeken echte vondsten, restaureren objecten en leren hoe een simpele scherf uitgroeit tot een waardevol museumstuk.

Het bijzondere van dit project is dat wij het gehele concept hebben ontwikkeld, van idee tot uitvoering. Dit omvat een introductiefilm, een filmscript, voorbereidende lessen in de klas, een lesboekje, tekstuele inhoud voor het lesboekje en de vormgeving van de workshop in het kasteel. Beam it Up werkt met een team van talentvolle vormgevers, tekstschrijvers en acteurs om educatieprojecten tot leven te brengen. Het resultaat is een compleet en doordacht project dat jarenlang in het museum kan worden ingezet.

Kijk de film!

Het avontuur begint in de klas met een boeiende film waarin de leerlingen kennismaken met archeologen Anne en Vincent. Terwijl Anne zich richt op feiten en onderzoeksmethoden, gebruikt Vincent zijn verbeelding om verhalen bij vondsten tot leven te brengen. Dit spanningsveld tussen wetenschap en interpretatie vormt de rode draad door het project.
Met behulp van een rijk geïllustreerd werkboek ontdekken de leerlingen stap voor stap wat archeologie inhoudt. Ze leren over opgravingen, het belang van historische context en de verhalen die objecten kunnen vertellen. Door duo-opdrachten en interactieve lessen bereiden ze zich voor op hun bezoek aan het kasteel.

Tijdens het bezoek aan Kasteel Helmond duiken de leerlingen de geschiedenis in. Onder begeleiding van een kasteelgids bekijken ze archeologische vondsten in de kelder en de torenkamer. In de ridderzaal gaan ze vervolgens zelf aan de slag: ze puzzelen scherven in elkaar, schrijven museumbeschrijvingen en plaatsen hun gerestaureerde objecten in een vitrine. Maar waarom moeten ze handschoenen dragen? En wat heeft klimaat met archeologie te maken?

Terug op school bespreken de leerlingen hun ervaringen: wat hebben ze geleerd? Wat vonden ze verrassend? Zouden ze zelf archeoloog willen worden? Door na te denken over hun ontdekkingen, maken ze de koppeling tussen archeologie, erfgoed en hun eigen leefwereld.

van scherf tot museumstuk combineert historische verdieping, wetenschappelijke werkwijzen en creatief denken.
Meer
projecten